Mad og søvn ...

25. september 2009

Alder:
5 mdr.

Mad og søvn ...

Hej Helen!!

Jeg har før skrevet til dig med succes, så nu prøver jeg igen, da jeg har nogle spørgsmål/problemer vedrørende min dreng på snart 6 mdr.

Jeg vil prøve at skitserer vores dagligdag/rytme så godt som muligt, for at brevet ikke bliver for rodet.

Bastian har de seneste 2-3 mdr. haft en del natteroderi, både med hele opvågninger, gråd, en fyldt ble osv. Vi fik afvide af vores sundhedsplejerske at det kunne være sult, og jeg begyndte så langsomt at tilbyde grød, da han blev 4 mdr. Det har gået op og ned med det siden, og han sover ikke bedre af den grund.

Mine intentioner var at han kun skulle have hjemmelavet grød, men uanset hvad jeg lavede og prøvede (fuldstændig efter bogen, med genkendelighed, det samme grød et par dage osv.) nægtede Bastian at spise det. Så efter råd fra sundhedsplejersken og en veninde, skulle jeg prøve økologisk færdiglavet risgrød i et par mdr. og så gå tilbage til det hjemmelavet.. det hjalp en smule, men han er stadig svær at få til at spise to måltider på en dag.

Han er en stor basse på 10 kg og 66 cm, og han har hele tiden fulgt sin helt egen vægtkurve, der så nu langsomt er begyndt at falde ind på skalaen.

Jeg ammede ham fuldt ud til han var 4 mdr. og ammer stadig, men ikke nær så meget.

For at vise et billede af vores dag, vedlægger jeg lige en oversigt:

Mogen 06.00-06.30: Ammes og står op.
07.30.08.00 får sin morgenlur da han der er dødtræt.

08.30-09.00 vågner og vi kører afsted med storesøster i børnehaven.

09.00-10.00 prøver med grød og vand af kop.

10.30-11.00 prøver at amme eller give flaske af 200 ml. men han vil som regel ikke rigtig drikke noget. Ud og putte på vores gåtur.

ca. 40 min. efter vågner han og ammes af et bryst.

13.00.13.30 ud og putte og er begyndt at sove ca. 1 1/2- 2 timer.

15.00-15.30 vågner og ammes.

en time efter tilbydes han en flaske på 200 ml. og han drikker som regel det hele.

kl. 18.00 spiser han grød sammen med os og får vand af kop.

19.30-20.00 får han flaske og puttes for natten.

deefter ...

Annonce

... vågner han gerne 3 gange om natten og spiser hos mig.

Min bekymring ligger på om han får nok mælk i døgnet, da han rundt regnet tager ca. 500 ml af flaske og ammes hos mig 4-5 gange i døgnet, dog kun af et bryst af gangen.

Jeg har aldrig oplevet ham melde sig til sult med gråd eller utilfredshed, og jeg har af flere fået afvide at jeg skal vente længere med at tilbyde mad.. men jeg er bange for at han ikke drikker nok, og tilbyder derfor mad oftere.. Grunden til at vi er begyndt på flaske er at han begyndte at afvise mig(grunden vides ikke) Og for at være sikker på at han fik dækket sit mælkebehov, begyndte vi på flasken.

Han er begyndt på flasken indenfor de seneste par uger. Jeg har udfra dine andre besvarelser omkring søvn, kunne se at hans søvn i løbet af dagen passer nogenlunde med hans alder, men alligevel vågner han mange gange i løbet af natten, udover de tre ammegange, hvor jeg har prøvet at tilbyde bryst, men han afviser og smågræder, eller begynder at pludre.

Han bliver stimuleret, leget og tumlet med når han er vågnen og han er en glad og meget tilfreds baby der altid smiler og pludrer. samtidig er jeg også obs på at han har en alder hvor han virkelig bliver bombaderet med synsindtryk og oplevelser, så jeg skærmer ham også og giver ham ro til at bearbejde den nye verden der åbner sig for ham, når jeg kan mærke på ham at det bliver for meget.

Mit lange spørgsmål lyder på om han får nok væske og om min rytme kan gøres bedre for ham, således at han vil spise lidt mere grød, og så han evt. får en bedre nattesøvn. Tror nu ikke at det er sult der vækker ham, men ved bare ikke hvad det så kan være.

Og hvor længe kan en baby i hans alder gå før de normalt bliver sultne og vil spise?

Jeg har i denne uge valgt at aflyse alle aftaler, og kun kørt ud med ham, når storesøster skulle afsted, for at vi kunne få ro til at finde en bedre dagsrytme, og jeg synes at det har hjulpet lidt, men stadigvæk er han svær at få til at spise mere end en gang grød på en dag.

På forhånd tak..
Med venlig hilsen
Bodil

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder